Mediacentrum

  • nl
  • en

Selecteren en beoordelen van informatie

Een eerste check

Wanneer je informatie hebt gevonden kun je een eerste check doen of deze informatie voldoet aan de door jou gestelde eisen op het gebied van relevantie, doel en kwaliteit.

Relevantie

  • Sluit de informatie aan bij de onderzoeksvraag?
  • Sluit het niveau van de informatie aan bij de onderzoeksvraag?

Doel

  • Is de informatie opgesteld om te overtuigen, te vermaken of te informeren?
  • Wordt er gedetailleerde informatie gegeven of juist een overzicht van het onderwerp?
  • Is het achtergrondinformatie of juist oppervlakkige informatie?

 Kwaliteit

  • Hoe is de structuur van de tekst?
  • Wordt de tekst met argumenten ondersteund?

De tweede check

Wanneer  de informatie die is gevonden door de eerste check is gekomen, kan er verder worden ingezoomd op de kwaliteit van de informatie. De volgende vier criteria vormen hiervoor de leidraad.

Autoriteit

  • Wie is de auteur? Is het een deskundige? Is de auteur verbonden aan een organisatie?
  • Van welke organisatie komt de informatie? Betreft het een gerenommeerde organisatie? Kun je andere publicaties vinden van deze organisatie?
  • Wordt de auteur of organisatie gesponsord?

 Voor internetsites:

  • Is het een commerciële, persoonlijke, overheids- of academische site?       

Actualiteit

  • Is de informatie recent genoeg? Geldt de informatie nog?
  • Heb je voor jouw onderzoek de meest actuele informatie nodig?

Objectiviteit

  • Voor welke doelgroep en met welke intentie is de informatie gemaakt?
  • Bevat de informatie vooral feiten of meningen en is de informatie onderbouwd?
  • Wordt het onderwerp van meerdere kanten belicht?
  • Komt de informatie overeen met andere bronnen?

Voor internetsites: 

  • Zijn er advertenties aanwezig? Hoe is de relatie t.o.v. het onderwerp?

 

 

Nauwkeurigheid

  • Bevat de informatie verwijzingen en een bronnenlijst?
  • Is de spelling en de opbouw correct?
  • Is er een redactie of hebben andere deskundigen de publicatie beoordeeld (peer-review)?

 

 

CRAP test (schema volgt nog!)

Voor het beoordelen van websites kun je, naast het toepassen van de algemene criteria, de zgn. CRAP  test gebruiken. Met deze test kun je de actualiteit (Currency), de betrouwbaarheid (Reliability), de autoriteit (Authority) en het doel (Purpose) bepalen.